The browser you are using is not supported.

Try one of them Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera

Vädrets påverkan på försäljningen

Vädrets påverkan på försäljningen

Efter alla givna flaskhalsar, kan man då skylla på vädret när försäljningen sviker en!? Istället för att gissa, anta och sätta upp ett finger i luften – mät och läs av vädrets inverkan på dina affärer i Google Analytics!

I världen i allmänhet, men kanske Sverige i synnerhet. Eftersom Sverige har fyra väldigt tydliga årstider med allt vad det innebär på temperatur och nederbörd, är detta extra viktigt att läsa av! Trots superkampanjer, perfekta nyhetsbrev och självsäljande produkter kan vi fortfarande inte påverka vädret. Vad vi däremot kan göra är att lära oss av kundernas beteende och anpassa annonseringen efter väderläget baserat på data i Google Analytics.

Mät och läs av väder och temperatur

Frågan om hur vädret påverkar försäljningen dyker upp till och från. Därför har vi på Add Visits tagit fram en lösning där vi läser in väderdata och skickar in det till Google Analytics tillsammans med all annan besöksdata via GTM. Vi använder externa vädertjänster för att få aktuell väderdata som tas ut för varje besökare på siten.

Väderdata i Google Analytics
I Acquisition -> All Traffic -> Source/Medium > och Secondary Dimension kan man få fram väderdata som ovan i Google Analytics genom en Custom Dimension.
Vi visualiserar sedan den samlade datan i Google Data Studio, och där kan du se väderdatan kombinerad med försäljningsdata eller annan besöks- och konverteringsdata.

Med denna datainsamling kommer vi på sikt att kunna säga att och hur vädret faktiskt spelar roll för dina affärer.

Överskådliga rapporter i Google Data Studio

DIagram med väderdata
Ett utdrag ur en rapport i Google Data Studio. Det övre bubbeldiagrammet visar konverteringsgrad i procent och sessioner. Vi ser till exempel att vid molnigt väder – “Clouds” – (det går givetvis att få detta på svenska) är besöksantalet ca 70.000 sessioner som har en konverteringsgrad på 1.14%. Detta blir ännu tydligare i den undre tabellen, där vi även petat in intäkter (Revenue) under den aktuella tidsperioden

I rapporteringsverktyget Data Studio tar vi fram diagram på konverteringsgraden och besök på hemsidan som visar hur den fluktuerar (eller inte fluktuerar) beroende på aktuellt väder. Här hittar du interaktiva, lättöverskådliga kartor på regioner och hur vädret har påverkat konverteringsgrad och intäkter.

Du kan enkelt analysera hur vädret varit vecka för vecka och hur det i sin tur har påverkat trafiken och intäkterna. Visualiseringarna är anpassningsbara efter behov och intresse, men sträcker sig från diagram för temperaturer till trafikmängd och väder. Målet är att med enkla diagram kunna läsa av och titta på lite längre försäljningscykler för att planera en hållbar strategi.

Konvertering, väder och datum
Ytterligare ett exempel, en interaktiv karta med tre diagram:
Välj en region på kartan för att visa antalet sessioner och konverteringsgrad vid oika väderlekar.
Ovanför diagramen visas sessions baserat på väderlek, datum och konverteringsgrad för aktuell region.
Vi kan inte styra värdet – men vi kan visa data på resultatet av det – Det innebär att vi kan styra vår strategi baserat på vädret.

Kontakta oss för mer information på [email protected] eller ring oss på 08-155500 om ni är intresserade att veta mer om hur vädret faktiskt påverkar era resultat!