The browser you are using is not supported.

Try one of them Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera

Syns dina konkurrenter bättre än dig?

Syns dina konkurrenter bättre än dig?

January 15, 2014
Categories: Google,Sökord

Vi på Add Visits testar just ett nytt verktyg på den svenska marknaden för att estimera olika webbplatsers synlighet på Google

Hoosh har funnits på flera olika marknader under en längre tid och nu är det snart dags även för den svenska marknaden.

För 3 år sedan lanserades SEOlytics på den svenska marknaden. SEOlytics var då det första verktyget för att mäta olika sidors totala synlighet på Google.se mot en svensk sökorddatabas. Det finns idag flera skillnader mellan Hoosh och SEOlytics. De två främsta skillnaderna är att:

  • SEOlytics SVR-värde fokuserar på total synlighet. Hoosh fokuserar på synlighet inom olika industrier och kategorier.
  • Hoosh visar synlighet inom kategorier både för organiskt och betalt sök. SEOlytics SVR-värde baseras endast på organiska rankingar


Vad är Hoosh?
Hoosh finns idag i ett flertal länder i Europa samt i USA. Det som gör Hoosh unikt och värdefullt är för att de visar olika webbplatsers synlighet både för Google Adwords och Googles organiska sök inom olika kategorier.

För den svenska marknaden innehåller Hoosh just nu 18 olika huvudbranscher med specifika kategorier. Varje kategori innehåller i sin tur cirka 20 viktiga sökord som Hoosh spindlar dagligen och kontrollerar ranking på, både betalt och organiskt. Utifrån dessa data sätts dagligen ett närvarovärde där du ser vilka webbplatser som rankar bäst för respektive kategori. Du kan sedan undersöka synligheten både för organiskt eller köpt trafik samt vilka webbplatser som ökat/minskat mest veckovis.

För mer information om Hoosh rekommenderar vi er att besöka http://hoosh.com/About-us

Varför behöver jag Hoosh?
Genom Hoosh kan du kontrollera hur din egen eller andras sajter presterar på Google. Du ser löpande hur dina konkurrenters synlighet förändras inom dina sökordskategorier. Hoosh visar hur din sida ligger till mot dina konkurrenter och om de har en bättre organisk närvaro eller om de satsar mer på att köpa Google Adwords. På så vis kan du exempelvis se när en konkurrent ökar sin investering på Google Adwords eller om de arbetar mer med sitt organiska sök.

Hur ser Hoosh ut?
Nedan är ett exempel på en graf som visar den totala synligheten inom kategorin Bildelar.

Grafen visar vilka fem webbplatser som rankar bäst inom just denna kategori.

I grafen nedan ser vi exempelvis att autoexperten.se får nästan 16% av all trafik på de mest värdefulla sökorden i kategorin Bildelar. Utifrån detta kan sedan ägaren av Autoexperten uppskatta såväl trafikvolymer och försäljning för sina konkurrenter.

hoosh nyhetsbrev bild 1

Du ser även i grafen att Skruvat har ökat sin närvaro. I denna graf ser vi dock inte om det är genom att stärka sina organiska positioner eller genom att de ökat sin Adwords budget.

Genom Hoosh kan du dock se vad som ligger bakom uppgången i två andra grafer, en som endast visar data för organiskt sök och en som endast visar köpt sök.

I grafen nedan ser vi att det är främst inom det köpta söket som Skruvat.se ökat sin närvaro.

hoosh nyhetsbrev bild 2

Vi visar nedan ytterligare ett utdrag ur Hoosh från kategorin Bildelar, den visar att Autoexperten rankar bäst organiskt och Skruvat.se ligger 2:a organiskt samt 2:a av de som köper Adwords. Mister-auto.se bygger större delen av sin närvaro på Google med betalda Google annonser och rankar bara på 16:e plats organiskt i kategorin. Bildelsbasen har en bra organisk närvaro och har valt att inte köpa annonser alls.

hoosh nyhebrev bild 3

Förutom att du via Hoosh kan kontrollera utvecklingen för de existerande kategorierna kan du även via ett Premium abonnemang skapa en egen kategori med de viktigaste sökorden för just ditt företag. Hoosh kontrollerar dina sökord på samma sätt och du får koll på just dina ”moneymakers” samt hur dina konkurrenters synlighet förändras på dessa sökord.

Det går sedan utifrån dessa data att uppskatta hur mycket era konkurrenter har i Adwords budget för dessa sökord.

Hur får jag tillgång till Hoosh?
Vill du få information om när Hoosh är live kan du maila [email protected] så skickar vi ut information när den svenska sökordsdatabasen finns tillgänglig och när du kan anmäla dig för ett testabonnemang.

Du kan redan nu beställa ett Hoosh Premium abonnemang. Önskar du förhandsinformation om hur er webbplats förhåller sig till övriga så hör av er så skickar vi gärna ut några.