Hur stor andel är (not provided) i Sverige?

Google började kryptera sin sökordsdata redan under mars 2010 och det innebär kortfattat att Google döljer sökord i sin referrerdata för mottagande webbsida. I Analytics ser du dold sökordsdata som (not provided) och det är därifrån termen har hämtats. Lanseringen av (not provided) har skett stegvis sedan lanseringen och idag syns endast en bråkdel av sökorden från Googles webbsök för mottagande webbsida.

Enligt våra undersökningar dolde Google sökordsdata för 23% av alla sökningar i början av 2013. Fram till slutet av juni har andelen (not provided) stigit långsamt men stabilt uppåt. Under augusti-september har andelen (not provided) vuxit från 35% till nästan 80%. Mellan den 10-16 december 2013 var andelen (not provided) för vår mätning 83%.

En bild på utvecklingen här.

\"\"

Våra siffror baseras på 22 044 957 besök till svenska sidor under perioden 1 januari till 16 december 2013.

Det finns även en bra resurs som visar utvecklingen av (not provided) för interntionella sajter, främst från Storbritannien finns http://www.notprovidedcount.com/. Enligt deras senaste mätningar ligger (not provided) mellan 81-84% för organisk trafik från Google.

Det är dock en skillnad mellan vår data och data från NotProvidedCount och det är att de endast visar data från Google. Vår data är för alla sökmotorer som presenteras av Google Analytics.

Att siffrorna från NotProvidedCount och våra siffror inte skiljer sig åt är inte så förvånande då Google i princip har monopol på sökmotormarknaden i Sverige med en marknadsandel över 93%. Googles marknadsandel i Storbritannien är cirka 5% lägre. Om du är intresserad av att se utvecklingen av (not provided) endast för Sverige är det bara att lämna en kommentar om det så kan vi lägga upp en ny graf för endast Sverige.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen