The browser you are using is not supported.

Try one of them Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera

Google Adwords ett system i ständig utveckling

Google Adwords ett system i ständig utveckling

March 18, 2015

Stefan Jönsson är ansvarig för PPC på Add Visits, Stefan har mer än 10 års erfarenhet från att driva kampanjer i Google annonshanteringssystem Adwords. Under de åren har han skapat sig en enorm erfarenhet, Stefan är certifierad Google-partner och driver idag flera stora Adwordskonton.

Jag frågade Stefan om hur han ser på Adwords utveckling från ett relativt enkelt annonshateringssystem till dagens komplexa plattform.

“Adwords har utvecklats väldigt mycket sedan systemet lanserades år 2000. Det som från början var ett ganska enkelt system för att mata in textannonser och knyta ord till respektive annons är nu ett mycket avancerat verktyg för att styra och kontrollera annonsering i Google och i Googles displaynätverk.

För dig som annonsör har variationsmöjligheterna och mätbarheten blivit så mycket större. Detta har lett till att en allt större del av marknadsbudgeten läggs på sökordsannonsering och en stor del av TV-budgeten läggs ofta på Youtube. Mätbarhet är ledordet, möjligheten att mycket exakt mäta trafikflöden och annonseffektivitet gör annonsering på Internet generellt blir väldigt effektivt. Att annonsera via sökmotorer är ännu mer effektivt eftersom det går att så specifikt identifiera användarens behov och önskemål.

Adwords är om ett verktyg som i grunden är gratis, utvecklingen har dock lett till en komplexitet som gör att det inte längre är så enkelt att driva kampanjer på egen hand om de skall ge full effekt. Idag jobbar många med stora produktfeeder som innehåller tiotusentals produkter och att koppla retargeting mot besökaren för att exponera annonserna flera gånger för samma person. En adwordskampanj kan optimeras på en uppsjö olika sätt. Alla de här faktorerna betyder sammantaget att det ofta är mer kostnadseffektivt för ett företag att använda externa partners som hanterar annonseringen.

Visits erbjuder just de här tjänsterna, vi har lång erfarenhet av att driva både små och stora kampanjer samt teknisk kompetens för att t.ex. implementera Google Tag Manager (vilket ytterligare ökar möjligheterna till spårbarhet och mätning). Vi har dessutom utvecklat ett eget hjälpmedel för att hantera produktfeeder. Adfeed Verktyget hjälper kunder med stora produktfeeder att effektivisera sin annonsering för att uppnå maximal ROI.”

Vill du veta mer om våra tjänster inom SEM?
Sitter du med ett eget adwordskonto och vet inte riktigt hur du skall göra för att maximera effekten av ditt investerade kapital?
Tveka inte att höra av dig till oss så berättar vi vad vi kan göra för att hjälpa dig!