The browser you are using is not supported.

Try one of them Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera

Cloaking fungerar fortfarande i Google 2014

Cloaking fungerar fortfarande i Google 2014

February 5, 2014
Categories: Google

Google har fortfarande stora problem med metoder som klart bryter mot deras riktlinjer t.ex. automatisk länkning och cloaking (begreppet föklaras längre ner).

Vi har under hösten/vintern sett hur sajter som byggts med en strategi som går direkt mot Googles riktlinjer når topplaceringar på riktigt konkurrensutsatta sökord.

Det har länge varit känt att extremt aggressiv länkning på kort sikt kan ge väldigt bra resultat i Google. Vi har nu tydliga bevis för att rena Blackhat-metoder som cloaking och hacking fungerar alldeles utmärkt även 2014.

Google säger sig prioritera innehåll som håller hög kvalitet och att webbsidor som inte håller måttet skall hamna lägre ner i sökresultaten. Google säger också att de har algoritmer som känner igen massproducerade länkar från dåliga källor, t.ex. kommentarsfält och forumprofiler. Vidare hävdar Google att de med Panda har skapat en algoritm som känner igen och kan urskilja samt filtrera webbsidor som är dåligt designade och har dåligt innehåll, dvs. sidor som inte tillför något värde för användaren.

Webbsidor vars innehåll består av dåligt översatta blandningar av ord och meningar utan verklig innebörd med länkar som förmodligen är skapade med hjälp av programvaror som automatgenererar innehåll baserat på texter på andra sidor eller automatiska översättningar. Denna typ av sidor är precis sånna Google inte vill skall ranka. De skall definitivt inte hamna högt upp om man t.ex. söker på ett välkänt varumärkesnamn.

I denna artikel ska vi visa att detta inte stämmer. Vi kommer visa att Google fortfarande inte kan filtrera bort hackade domäner och siter som använder cloaking.

Fallet Peak Performance

Ett av många tydliga exempel på detta gäller varumärket Peak Performance. Vid en sökning efter ”peak performance” hamnar peakperformance.com högst upp följt av ett antal kartträffar och några e-handelssidor som säljer Peak Performance produkter.

På plats 6 visades dock domänen blysvip.se. Fram tills den 3 februari låg blysvip.se topp-10 på sökningen ”Peak Performance”. Den har nu tappat sin ranking och hoppat till plats 35. Klart är dock att domänen överhuvudtaget inte borde ha rankat på detta sökord, vilket den har gjort sedan den 21 november 2013.

blysvip.se är en site som tillhör ett företag som handlar med industriförnödenheter och profilkläder, de har inget med Peak Performance att göra.Nedan ligger en graf från Gserp.com som hur domänen rankar på ”peak performance”:
Gserp Peak Performance

Nedan är en skärmdump på hur sidan http://blysvip.se/pjsse/index.asp?id=9 ser ut när Googles robot besöker den, men som besökare som klickar sig in från Google aldrig får se:

Blysvip.se

Och detta är vad Google visar vid en sökning på “Peak Performance” den 3 februari 2014:

Serpen med Blysvip

När en besökare klickar på den markerade träffen på Google så kommer besökaren inte in till Blysvip.se som Google antyder utan till en sida som säljer Parajumpers-jackor på http://www.parajumpersjackor.org/, alltså en helt annan domän.

Om vi istället för att gå in via Google, skriver in adressen i webbläsarens adressfält: http://blysvip.se/pjsse/index.asp?id=9 hamnar vi på en hackad sida på domänen blysvip.se. Detta är cloaking. Att visa en version för sökmotorerna och en annan för besökaren och var en taktik som användes flitigt för 10 år sedan.

Förutom att de som står bakom detta använder hacking och cloaking använder de alltså även redirects baserat på varifrån besökaren kommer. Vilseledande omdirigeringar är även det ett brott mot Googles riktlinjer.

En del omdirigeringar görs dock i syfte att lura sökrobotar eller att visa ett innehåll för användare och ett annat för sökmotorn. Det strider mot Googles riktlinjer för webbansvariga att omdirigera användare till en annan webbsida med hjälp av Javascript, en meta-tagg med refresh eller andra tekniker i syfte att visa användaren en annan sida än den som en sökrobot kan se.
https://support.google.com/webmasters/answer/2721217

Sökningen: “parajumpers rea”

Nedan är ytterligare ett exempel på ett sökresultat med hackade sidor. Exempelvis www.bilkompaniet.se och www.skanemhytta.com.

Parajumpers ser

Inramat ser vi hackade sidor som Bilkompaniet och Skanemhytta.

Vid en sökning på Parajumpers Rea får man ovanstående resultat – En adwords-annons från Lavastore, sedan svenska sidor som tydligen marknadsför Parajumpers jackor, eller? – Vad har exempelvis Bilkompaniet skanemhytta.se med Parajumpers att göra? Inget förutom att de som vill sälja jackorna har hackat sig in på deras webbsidor och lagt till sidor som säljer parajumpersjackor. Samma metodik som för Peak Performance ovan.

Vem ligger bakom och vad är syftet med detta?

Det är en grupp från Kina som ligger bakom hela projektet med att hacka webbsidor och det har pågått i flera år. Vi har hittat hackade webbsidor från 2011 där Google har blivit uppmärksammad på det och i enlighet med DMCA tagit bort vissa sidor ur indexet. Detta utan att vidare följa upp det, det finns 100-tals sidor riktade mot olika varumärken som t.ex. Parajumpers, UGG etc.
Det känns inte heller osannolikt att sidorna som de hackade sidorna leder till säljer piratkopior av välkända varumärken som Parajumpers, christian louboutin, Beats by Dre, Moncler.

Google hävdar alltså att de premierar kvalitet, det hävdas ibland att deras algoritmer fungerar bäst i USA. Vi ser dock samma metodik på Google.com när vi kör via amerikanska proxies.

Fler exempel på hackade sidor kan återfinnas här:
Sökning på cheap moncler
Sökning på cheap louboutin
Sökning på billiga ugg

Detta visar tydligt att Google fortfarande 2014 har stora problem med hackade sidor, cloaking och dolda redirects. Har du frågor kring detta eller misstänker att du råkat illa ut får du gärna höra av dig till oss på Add Visits.