Vi har under en längre tid följt prisutvecklingen på CPC (cost per click) i Google Ads. När vi jämför klickpriserna i juli 2020 mot juli 2021 för flera stora ehandlare som verkar på den svenska marknaden så ser vi att klickpriset har ökat med ca 60% YoY.
I bilden här ovan ser du en jämförelse av klickpriset för juli 2020 med Juli i år (2021). I just det här fallet hamnar den genomsnittliga prisökningen på 63,66%.
Google shopping har generellt ökat mest
Priset har stigit mest inom Google shopping och det beror förstås på att fler e-handelsbolag har förstått fördelarna med shoppingannonser samtidigt som pandemin har påverkat kundbeteendet samt att Amazon har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Vi ser en generell ökning av CPC inom övriga kampanjsorter vilket är ett tecken på att fler aktörer inom övriga branscher har börjat bli mer aktiva på Google Ads.
Har du frågor kring hur en bra annonsering skall vara strukturerad!? Ta då kontakt med Add Visits!