I september 2019 rullade version 2.3 av ITP ut, vad är ITP? I korthet handlar det om att skydda användarna från att bli spårade. Detta uppnås genom att delvis blockera vissa kakor och genom att förkorta livslängden på en kaka. ITP är utvecklat för webbläsaren Safari och i Sverige där iPhone har stor dominans på mobilmarknaden har ITP fått en väldigt stor påverkan.
Är ITP ett problem?
Ja, ITP är ett problem t.ex. för trafikanalys med Google Analytics och för annonsering, t.ex. Google Ads. I princip raderas kakan från webbläsaren efter 7 dagar så i Analytics ser det ut som om det är en ny besökare. Det här innebär en kraftig förändring av hur man analyserar trafiken. För annonsering innebär det att det blir svårt med retargeting och en del andra funktioner som finns i annonseringsplattformar.

Går detta att lösa?
Ja, vi på Visits har tagit fram en lösning som innebär att vi kan sätta kakornas livstid till att i princip leva hur länge vi vill. Vi är inne på sista steget av att testa tekniken, men än så länge fungerar det mycket bra. Vi kommer att presentera en större artikel på engelska med case studies och en betydligt mer djupgående genomgång av systemet.