Kundmatchning, även kallat Customer Match tillåter dig att ladda upp dina kunders e-postadresser och data som du har samlat in från dina webbplatser, appar, butiker och så vidare.
Funktionen gör det möjligt att skapa annonser som är skräddarsydda efter kundsegmentet som man vill nå via sök, Youtube Trueview och Gmail Ads. Annonsörerna kan ladda upp kund- och e-postlistor eller eller gå via AdWords egna API. Google matchar sedan e-postadresserna mot de inloggade användarna på Google och enskilda adresser görs anonyma. Det är första gången som Google tillåter annonsörer att rikta annonser med hjälp av kundägd data i AdWords. Annonsörerna kan med andra ord att skapa annonser som är riktade till målgruppen som de själva har valt med hjälp av egna e-postlistor.
Remarketinglistor för sökannonser (RLSA), gör det möjligt för användare att bjuda på och annonser som är anpassade till publiken när de söker på Google. Remarketinglistor är byggda med cookies, som användare kan radera eller blockera och är inte är mobilanpassade. E-postadresser och användarinloggningar, å andra sidan, är mer stabila i alla enheter.