Den demografiska sammansättningen ändras på den ledande sociala medieplattformen. Generation Z, födda efter 1995, kommunicerar främst med bilder och använder sig sparsamt av text. Den här förändringen har Facebook fått erfara, när en fjärdedel av Generation Z lämnade nätverket förra året. I Facebooks demografiska rapport från 2014 ser man en signifikant ökning av en annan åldersgrupp- användare i åldrarna 55 och uppåt.
Förändringarna i åldersgrupperna på de sociala medierna påverkar alla företag som är aktiva i sociala medier och som marknadsför sina produkter och tjänster online. Att ha det rätta valet av sociala mediekanaler och en strategi som passar målgruppen är avgörande för att satsningarna ska ge resultat.
Under samma period som den yngre generationen lämnade nätverket var det en tillväxt på över 80% bland 55+ användarna. Det här beteendet kan man själv känna igen bland sina föräldrar. Det första sociala mediekanalen som mina föräldrar började använda sig av var just Facebook och det är den enda kanalen de använder sig av i dagsläget.
Faktumet är att de ser Facebook som sin \”bas\” och Facebooks undersökningar visar på att deras kanal är den mest populära bland vuxna som bara använder sig av en social mediekanal. Ökningen av babyboomers och seniorer tros ha skett tack vore bättre content på Facebook som åldersgruppen lättare kan identifiera sig med. Dessutom har kunskapen om sociala medier ökat bland de vuxna användarna och förståelsen är bättre kring hur plattformen fungerar.
Varför är det här så viktigt? Affärsmöjligheter! Om din målgrupp är yngre och trendkänslig kan det vara läge att tänka om kring vilka kanaler och innehåll du delar med dig av och hur du ska rikta din annonsering. Om din tjänst eller produkt tilltalar den äldre generationen, då finns det en hel del outforskade möjlighet på Facebook. Den här gruppen är ofta köpkraftig, mer lojal och inte lika trendkänslig som Generation Z. För att öka engagemanget bland 55+ användarna har vi ett par värdefulla tips som du kan ha i åtanke.
- Uppmuntra målgruppen att dela och kommentera inlägg med sina vänner och familj . Generation Z delar oftare inlägg och bilder utan att tänka sig för på samma sätt. Med babyboomers och seniorer är det kvalitet framför kvantitet som gäller.
- Använd dig av tydliga och skarpa bilder i din marknadsföring på sociala medier. Yngre målgrupper som är trendkänsliga tenderar att dras till mer konstnärliga bilder medan äldre målgrupper föredrar ett mer lättförståeligt bildspråk. Givetvis ska du och bör du vara kreativ även här, men du behöver inte ha filter och specialeffekter lika mycket i åtanke som när du marknadsför mot Generation Z.
- Sträva efter att bygga långsiktiga relationer på sociala medier och inkludera målgruppen i processen. Alla, oavsett åldersgrupp och demografisk sammansättning vill känna att de tillhör en gemenskap och att de kan bidra.