\”Det är väl bara att uppdatera Facebook?\”

\"\"

Social media manager, digital marketing manager, social media analyst, new media manager- kärt barn har många namn. Digitaliseringen formar ett nytt yrke, de digitala strategerna, skrev Dagens Nyheter nyligen. Den digitala strategen är en spindel i nätet mellan marknadsavdelningen, IT-avdelningen och sälj- och kundtjänst.

Det talas om en växande \”digital tsunami\” för att förändringarna sker så snabbt att många företag känner sig vilsna i den rådande miljön. Efterfrågan är hög på extern hjälp som med hjälp av ny teknik och nya kanaler förbättrar de befintliga affärsmodellerna.

Vad gör då en social media manager? Uppdaterar de bara de sociala medierna och matar inlägg och bilder hipp som happ? Det är en vanföreställning.  För att kunna vara en fulländad social media manager måste man trivas med en mångfacetterad roll.

Man måste ha kunskap inom olika områden, vara snabblärd i nya system/ verktyg och snappa upp pågående trender. Sociala medier möjliggör för såväl individer som globala varumärken att bygga upp och påverka sin målgrupp som aldrig förr. För att ett företag ska kunna nå sina mål på högsta nivån måste all personal på företaget bidra med material till de sociala medierna och följa de uppsatta strategierna.

Amy Crow , kommunikationsdirektör på Indeed, menar att färdigheter i sociala medier krävs i alla roller. Vi ser en ökad efterfrågan på socialt kunniga kandidater i hela verksamheten – från HR till produktion, kundtjänst, VD assistenter till VD:n. Fem väsentliga områden som en social media manager bör vara kunnig i är grundläggande grafisk formgivning, konsten att skriva text (för webb, nyhetsmejl, sociala mediekanaler), ett kundfokuserat tänk, förståelse för SEO och innehållsmarknadsföring samt annonsering i sociala medier (http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/06/08/5-skills-your-social-media-manager-must-have/).

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen