Dag 2 här på SearchLove i Boston började med Rand Fishkin från MOZ som pratade om kommande rankingsignaler. Det genomgående temat var (föga förvånande) användbarhet samt vikten av att vara ett varumärke.
Några av punkterna som Rand presenterade var:
- vikten av att få sitt Brand förknippat med sökord som du vill ranka på. Exempelvis om många söker efter ”SAS flyg” kommer SAS att ranka bättre på flyg.
- Besöksvägar som rankingsignal, att Google använder sökvägar som rankingsignal. Ex. om Google identifierar användare som söker efter ”bästa nudlar” på 5-10 olika sätt och alla slutar efter att kommit till en viss sida kommer den sidan ranka bättre på dessa/relaterade sökningarna för att göra sökvägen kortare för besökare
- Sidor med korrekt/aktuell information kommer att vinna mer synlighet i Googles SERP, prioriterade område för Googles Quality Raters är bland annat Hälsa och sport resultat
I sig var mycket av det han sa inget nytt direkt, men ändå intressant höra resonemanget bakom teorierna och teorierna kring Googles utveckling.
Övriga TakeAways:
- Folk har fått varningar för att blocka CSS/JS i Webamster Tools
- Googles ingenjörer kommer i framtiden inte veta varför en sida rankar eller ej. Maskiner kommer att avgöra ranking i allt större utsträckning
- Sidor som skickar vidare trafik kommer få det allt svårare att synas, ”Best experience = the full experience”
- Googles annonser får färre impressions än tidigare
- Att byta till HTTPS har en liten fördel för organisk synlighet
- Googles Mobile Update har gett små fördelar till mobilsajter, dock väldigt små