Eye tracking – Att spela in ögonens rörelsemönster på en besökare är en metod att försöka avgöra hur bra en sites call to action -element fungerar. Det går att använda eye tracking på lite andra sätt också, vi har tillsammans med Jason McMillion grundare av Upstain utfört tester på några serpar här publicerar vi serparna för sökorden Förråd och Stövlar (klicka på länkarna för att se hela rapporten).
- 95% tittar på det stora området till höger med flera bilder på förråd.
- Från sackaderna (förflyttningar mellan fixeringarna – strecken i gaze plots) ser vi att blicken rör sig mycket från den stora bilden till de mindre bilderna (rectangle 6) samt att det gula med Annons verkar ha en effekt att dra till sig blickar.
- Relativt jämt med fixeringar över de olika sökresultaten.
- Men, återigen, så fort det finns bilder så dras våra fixeringar dit. Hela 90% fixerade på bilden med stövlar.
Vill du har hjälp med eye tracking -analyser av din hemsida? Kontakta oss idag så hjälper vi dig!