Google erbjuder information om dina sökord – igen

Google har uppdaterat sin sektion för sökordsdata i Google Webmaster Tools. Förändringen innebär att antal klick (clicks) och visningar (impressions) inte längre kommer att vara avrundade. En annan god nyhet är att det nu verkar som att Google Webmaster Tools även visar alla sökord och inte endast de mest populära, dvs. de visar även en större long tail. På bilden nedan ser vi att antalet Queries ökat avsevärt efter uppdateringen.

Google Webmaster Central Blog visar de före och efter exempel för att illustrera skillnaden:

\"GWB-skillnad-uppdatering-sökord\"

Det syns tydligt i Google Webmaster Tools när uppdateringen genomfördes:

\"GWT-uppdatering-sökord-2\"

Hur exakt informationen är efter uppdateringen vet vi inte än, men det är absolut ett steg i rätt riktning för alla oss som saknar sökordsdata i Google Analytics.

Tänk även på att koppla samman Google Webmaster Tools med Google Analytics för att få in informationen även i Google Analytics.

Vi hoppas inom kort kunna skriva mer om uppdateringen och hur tillförlitliga siffrorna är.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen